Międzynarodowy Dzień Animacji: The Best of Animocje 2019

Zestaw siedmiu najlepszych, zdaniem Jury i publiczności, filmów 9. edycji MFFA Animocje:

Nagroda Jury Dziecięcego: Off road / Hors Piste, reż. Léo Brunel, Loris Cavalier, Camille Jalabert, Oscar Malet, Francja, 2018, 6’01’’

Dwóch najlepszych ratowników okręgu szykuje się do nowej misji. I choć są zdeterminowani i profesjonalni, wszystko potoczy się niezgodnie z planem...

Dyplom Jury (specjalne wyróżnienie dla filmu polskiego): III, reż. Marta Pajek, Polska, 2018, 12’

Kobieta i mężczyzna spotykają się w poczekalni. Rozpoczyna się gra, która robi się coraz bardziej drapieżna. III ukazuje kobietę w wyczerpującym, choć kuszącym związku z mężczyzną. Trzecia część tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”.

Wyróżnienie specjalne: Egg, reż. Martina Scarpelli, Francja, Dania, 2018, 12’07”

Uzasadnienie: Silna i jednocześnie subtelna animacja uwydatniająca skryte, wewnętrzne doświadczenia znane milionom, ale rzadko rozumiane.

Kobieta zostaje zamknięta w domu razem z jajkiem, które ją jednocześnie pociąga i przeraża. Jajko to poetycki film krótkometrażowy zainspirowany przez znaczący moment wstydu, porażki i zwycięstwa z życia reżyserki.

Wyróżnienie specjalne: The Fall / La Chute, reż. Boris Labbé, Francja, 2018, 14’22’’

Uzasadnienie: Kompleksowa wizualna orkiestra. Wrząca, poetycka podróż do podświadomości.

Niebiańskie istoty zstępują na Ziemię, zakłócając równowagę światową. Upadek prowadzi do powstania kręgów Piekła i Nieba.

Wyróżnienie specjalne: Sounds Good, reż. Sander Joon, Estonia, 2018, 9’50’’

Uzasadnienie: Absurdalna i cudownie spójna narracja zbudowana z pełnego koloru udźwiękowienia i doskonale nastrojonej grafiki.

Operator mikrofonu usiłuje nagrać dźwięki wydawane przez grzyby.

Najlepszy Film Polski: 25/25, reż. Aga Jarząb, Maciek Bączyk, Polska, 2018, 4’20”

Uzasadnienie: Statuetką dla najlepszego polskiego filmu nagradzamy niezależny eksperymentalny krótki metraż. Wciągające, fachowo animowane, przywodzące na myśl konstruktywizm, abstrakcyjne dzieło o doskonałej konstrukcji dźwiękowej.

Odwołując się do tradycji numerowania kolejnych grafik z oryginalnej matrycy, tytuł jednocześnie wskazuje na sekwencję 25 faz ruchu, przygotowaną z myślą oabstrakcyjnej animacji. Składające się z ogromnej ilości mikro-akcji rysunki różnią odinnych się drobnymi detalami. Ścieżka dźwiękowa łączy field-recording z muzyką elektroniczną.

Nagroda publiczności oraz GRAND PRIX: The Burden / Min börda, reż. Niki Lindroth von Bahr, Szwecja, 2017, 14’45’’

Uzasadnienie: Satyryczny, słodko kwaśny animowany musical, który poruszył nas swoim niekonwencjonalnym językiem filmowym i melancholijną acz absurdalną atmosferą.

Animowany musical z apokalipsą w tle, podzielony na cztery odcinki dziejące się odpowiednio: w supermarkecie, hotelu, call center i restauracji.