CAŁY TEN JAZZ. Polski plakat jazzowy - wernisaż

Polski plakat muzyczny

Do połowy marca 2019 roku, w piwnicach Pałacu Starego będzie można oglądać wystawę plakatów muzycznych ze zbiorów Danuty i Jerzego Brukwickich. Ekspozycja w pewnym stopniu odpowiada na pytanie: Jak ukazać muzykę – zjawisko niematerialne, ulotne, ulegające ciągłym przemianom? Jak ją upowszechniać i reklamować? – W poznawaniu muzyki ucho góruje nad okiem. Ale bez „oka”, bez graficznych komentarzy muzyki ludzie byliby często bezradni, aby zinterpretować jej istotę, magię, rytm, nastrój i koloryt. Zadanie grafików – projektantów plakatów, okładek płyt muzycznych – aby ukazać jej osobliwość i tajemniczość, emocjonalność i ekspresję, jest niezwykle wymagające i niełatwe. Bez plakatów i pozostałych druków muzycznych byłoby trudniej „zobaczyć” muzykę. To one uruchomiają w naszej wyobraźni procesy obrazowych doznań i wrażeń muzycznych, rodzą dźwiękowe asocjacje. Stworzony przez artystów język plakatu ułatwia słuchaczowi odważne wkroczenie na terytorium muzyki. Ich wizje i interpretacje, wymyślone przez nich kody, symbole i znaki rodzą nowe skojarzenia, przekształcają dźwięki w urzekające, ekspresyjne metafory lub lapidarne komunikaty i wyobrażenia, obrazują istotę i uskrzydlony urok muzycznych utworów – podkreślał Jerzy Brukwicki, w artykule, który ukazał się w poprzednim nr „Kuriera Ostromeckiego”.

CAŁY TEN JAZZ. Polski plakat jazzowy

W niedzielę 17 marca 2019 roku, o godzinie 17.30 zapraszamy na wernisaż kolejnej wystawy ze zbiorów Danuty i Jerzego Brukwickich, pn. CAŁY TEN JAZZ. Polski plakat jazzowy. Ekspozycja czynna będzie do końca października br.

Autor wystawy podkreśla, że ekspozycja „Cały ten jazz” w barokowym Pałacu Starym ukaże różnorodne style i tendencje projektowania plakatów jazzowych. Zobaczymy prace różnej generacji znakomitych polskich grafików, m.in. Jerzego Skarżyńskiego, Henryka Tomaszewskiego, Waldemara Świeżego, Rosława Szaybo, Bronisława Zelka, Jana Sawki, Eugeniusza Geta Stankiewicza, Rafała Olbińskiego, Romana Kalarusa, Piotra Młodożeńca, Martę Kubiak, Maxa Skorwidera. Stworzyli wyjątkowe, emocjonalne, wibrujące obrazy jazzu. Ich plakaty urzekają pomysłowością, poetyckim klimatem, lekkością barw i form. Wyobraźnia i talent twórców doprowadziła do osobliwego przełożenia dźwięków na graficzny język znaków i symboli.

W polskich plakatach jazzowych znajdziemy mnóstwo subtelnych metafor, przewrotnych skojarzeń, surrealistycznych nastrojów, wyrazistych emocji. Są radosne i optymistyczne, zabawne i żartobliwe. Ciekawie komentują żywot, atrakcje i zmienność jazzowego świata. Dzięki nim muzyka jazzowa staje się nam bliższa, barwniejsza.

Bez jakiejkolwiek przesady możemy mówić, że polski plakat jazzowy „świetnie brzmi, doskonale gra”. Ma rytm, puls i moc muzyki. Wywołuje nasze zainteresowanie, budzi zaciekawienie, rodzi emocje. Stał się jednym z najpopularniejszych w naszej codzienności dziełem sztuki, współkształtującym nasze otoczenie i koloryt ulic.

ZAPRASZAMY

Jerzy Brukwicki (1945) – krytyk sztuki, kurator wystaw, dziennikarz. Wieloletni szef warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz. W latach 80. autor kilkudziesięciu wystaw niezależnych, m.in. Polska Pieta, Czas smutku, czas nadziei, Obecność, Przeciw złu, przeciw przemocy, pokazów indywidualnych Tadeusza Brzozowskiego, Wojciecha Kołyszki, Pawła Kowalewskiego, Jerzego Medyńskiego, Antoniego Rodowicza, Ryszarda Stryjeckiego, Andrzeja Wajdy i innych, grafiki „Solidarności”; redaktor i wydawca pisma o kulturze niezależnej „Wybór”, redaktor podziemnego tygodnika społecznego „Przegląd Wiadomości Agencyjnych” (PWA), współpracownik wydawnictw NOWA, Przedświt, Pokolenie.