Zapraszamy do udziału w 12. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Tradycyjnej i Ludowej ETHNIESY, który odbędzie się w dniach 20–23 marca 2025 roku w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest ODDECH.
20 marca – czwartek | MCK
FOYER MCK | wstęp wolny:
SALA KINOWO-WIDOWISKOWA, bilet 15/30 zł
21 marca – piątek | MCK / Klub Mózg
SALA KINOWO-WIDOWISKOWA, bilet 30/60 zł
KLUB MÓZG, wstęp wolny
22 marca – sobota | MCK / Music Cafe Szpulka
MUSIC CAFE SZPULKA | wstęp wolny
SALA KINOWO-WIDOWISKOWA, bilet 35/70 zł
MUSIC CAFE SZPULKA | wstęp wolny:
23 marca – niedziela | MCK
SALA KINOWO-WIDOWISKOWA, bilet 30/60 zł
WARSZTATY
22 marca – sobota
22 i 23 marca – sobota i niedziela
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
20 marca – czwartek
SALA WIDOWISKOWO-KINOWA MCK | bilet 10 zł
21 marca – piątek
KUJAWSKO-POMORSKIE CENTRUM KULTURY | ul. Plac Kościeleckich 6
23 marca – niedziela
MIEJSKIE CENTRUM KULTURY | wstęp wolny | zbiórka ul. Opławiec/Biwakowa
KARNETY I BILETY
Ceny karnetów:
Bilety i karnety można nabyć w kasie MCK oraz na bilety24.pl.
Ceny biletów na koncerty:
Bilety i karnety ulgowe przysługują studentom, seniorom, dzieciom od 7. roku życia, osobom z niepełnosprawnością. W przypadku zakupienia biletu ulgowego przy wejściu na teren festiwalu należy okazać dokument uprawniający do zniżki (legitymacja). Dzieci do 6 roku życia, wstęp za darmo.
UWAGA: Bilety obejmują wszystkie koncerty odbywające się danego dnia.
Maniucha Bikont – „Porządki„
„Porządki” to album oparty na wieloletniej przygodzie Maniuchy Bikont z muzyką tradycyjną. Motywy, skale i melodie zebrane podczas spotkań ze śpiewaczkami z polskich, ukraińskich, białoruskich i rosyjskich wsi stanowią punkt wyjścia do opowieści z życia Maniuchy. Bikont na nowo opowiada stare, uniwersalne historie, tworząc współczesne ludowe pieśni o losie. Mówi o marzeniach, macierzyństwie, samotności. Rozlicza mroczne historie ze szkolnych korytarzy i pokazuje osobistą perspektywę na wojnę za wschodnią granicą.
Daniel Szwed
Współtwórca kolektywu BNNT (z Konradem Smoleńskim), z którym działa w sferze dźwięku i obrazu od 2008. W swoich poszukiwaniach stawia na oszczędny zestaw, szukając nowych faktur i barw dźwięku. Elektryfikuje bębny, na bazie rytmu zapuszcza się w technoidalne formy i metaliczne powidoki. Agresywne zagrania czasem oplata w ziarniste, dronowe pasma, kiedy indziej zahacza o quasi-metalowe formy. Niekonwencjonalnie wykorzystuje perkusję, buduje pogłos, skręca w rejony surowego techno i szorstkiej muzyki noise. Balansuje na granicy elektroakustyki, metalu i industrialu, wyznaczając sobie kierunek miarowym brzmieniem i rytualną formą.
Za siódmą górą
Za siódmą górą to bardzo nietypowy zespół muzyczny założony w 1987 przez Wojciecha „Wojcka” Czerna. Przez lata minione prezentuje dwa główne oblicza: świeckie, czego świadectwem jest wydana w 2008 roku płyta Rogalów – piosenki ku pokrzepieniu serc, oraz sakralne, czego dowodzi płyta z 1996 Muzyka, jakiej świat nie widzi i dwa albumy, nad którymi pracuje teraz: Pustynia Błędowska oraz Tajemnica czystego serca. Za siódmą górą czerpie z muzyki repetytywnej, eksperymentalnej, średniowiecznego chrześcijaństwa oraz wczesnobarokowej.
Sourdure
Ernest Bergez jest aktywnym członkiem wielu grup muzycznych poszukujących nowych brzmień, takich jak Orgue Agnès, Kaumwald, Tanz Mein Herz. Łączy elektronikę z instrumentami akustycznymi, tworząc unikalną dźwiękową hybrydę. W swojej solowej twórczości jako Sourdure artysta eksploruje tradycyjny repertuar regionu Masywu Centralnego, rozwijając oryginalną formę pisania utworów w jęz. francuskim i oksytańskim. Jego wszechstronne i badawcze podejście wynika z połączenia ducha eksperymentu z doświadczeniem skrzypka i wokalisty, zakorzenionego w tradycji ludowej. Bergez łączy dwujęzyczne, franko-oksytańskie poszukiwania poetyckie z różnorodną elektroniką, tworząc wyjątkowe kompozycje.
Naphta
Naphta to pseudonim Pawła Klimczaka, muzyka i dziennikarza, którego kontrowersyjny zwrot w stronę elektroniki inspirowanej folkiem spotkał się z ciepłym przyjęciem i rozpoczął wiele dyskusji. Jest finalistą Nowej Tradycji, konkursu muzyki folkowej organizowanego przez Polskie Radio, a jego epka Dom strawiło z 2021 została wyróżniona w plebiscycie Wirtualne Gęśle.
Gary Gwadera
Solowa odsłona poczynań Piotra Gwadery – łódzkiego mistrza perkusji pochodzącego z Kielc. Potrafi on dodać wyjątkowego, zaskakującego charakteru dowolnej muzyce. Znany jest z projektów rockowych, punkowych, eksperymentalnych, jazzowych i swobodnie improwizowanych. Od kilku lat jest również wiodącym perkusistą na ogólnopolskiej scenie wiejskiej muzyki tradycyjnej, gdzie słynie z wybitnej swobody posługiwania się rytmami trójkowymi w grze na dżazie.
N.A.P
Projekt muzyczny, który przekracza granice kulturowe tradycji, w których zostali wychowani jego członkowie. Stanowi kontynuację wieloletniej współpracy Leny Nowak (Warszawska Orkiestra Sentymentalna) z kompozytorem i wirtuozem lutni oud Ahmadem Al Khatibem (Sabil). Po powrocie Leny do Polski dołączył do nich ceniony kontrabasista Wojciech Pulcyn. Pomysł narodził się z pragnienia podzielenia się z polską publicznością unikalną muzyką, której brakuje na naszej scenie.
SuperLumpeks
Projekt, który łączy zespół Lumpeks z przyjaciółmi: Ewą Grochowską, Marią Stępień Filipem Majerowskim oraz Piotrem Gwaderą, czołowymi postaciami polskiej sceny muzyki wiejskiej, działającymi od lat w tym środowisku i mającymi bogate doświadczenie w pracy w wielu zespołach. Artyści znani są z autentycznego podejścia do wiejskiego muzykowania, opartego na bezpośredniej transmisji tradycji od mistrzów – wiejskich skrzypków, orkiestr dętych, bębnistów i śpiewaków.
Efterklang
Efterklang powraca, by świętować premierę swojego nowego albumu Things We Have In Common. Spodziewajcie się euforycznej i transformującej podróży przez zupełnie nową muzykę, a także ponadczasowe klasyki w wykonaniu jednego z najbardziej czarujących koncertujących zespołów na świecie. Nieustannie poszukujący duński zespół wydaje od 2004 gorąco przyjmowane albumy, pomysłowo łącząc elementy popu, indie rocka, postrocka i muzyki elektronicznej. Ma wyjątkowy dar tworzenia koncertów, które są zarówno inkluzywne i inspirujące, jak i eksperymentalne i niezwykle ambitne.
The Very Polish Cut Outs
Od prawie 15 lat label The Very Polish Cut Outs, niestrudzenie i z sukcesem prowadzony przez Zambona, wydobywa i promuje muzyczne perły wygrzebane z przepastnych archiwów polskiej muzyki rozrywkowej. Robi to w większości poprzez nadawanie im nowego kontekstu, stosując studyjne manipulacje w postaci tzw. editów i remixów. W ten sposób dostosowuje je również do potrzeb współczesnych didżejskich setów oraz wymagań nowoczesnego słuchacza.
Zerwane rozmowy
Unikalne wydarzenie, będące rezultatem współpracy poetki Agnieszki Wolny-Hamkało i kompozytora oraz trębacza jazzowego Piotra Damasiewicza. Projekt zrodził się z nietypowego odczytu wierszy Hamkało z publikacji „Zerwane rozmowy”, który miał miejsce w rzece Ślęzie we wrześniu 2020 roku. Do dalszego rozwoju przyczyniła się Agnieszka Popławska, która autorsko zinterpretowała wiersze. Idea ta zaczęła się materializować w 2024 roku, stając się czymś więcej niż tylko
Spievy z-pad mosta
Spievy z-pad mosta to chór kobiet na emigracji. Śpiewają pieśni, które brzmiały na terenach współczesnej Białorusi w czasach przedchrześcijańskich. Chór zaczął się spotykać pod Mostem Świętokrzyskim w Warszawie wiosną 2023 roku.
UMAI • teiya lua / dwa księżyce •
Etnograficzno-artystyczne przedsięwzięcie, w ramach którego powstaje całe uniwersum, włączając w to również nowy język, filozofię czy mitologię. UMAI współtworzą Basia Songin i Agnieszka Mendel-Hanusek, performerki z wieloletnim stażem scenicznym i twórczym, które poruszają się na pograniczu kilku mediów: muzyki, teatru, opowieści i filmu. Artystki eksplorują tradycyjne i współczesne techniki wokalne, eksperymentują z brzmieniami i ideą kompozycji jako opowieści.