Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

Dysonans kosmosu. Retrospektywa Krzysztofa Pendereckiego (50’51”)

10. MFFA Animocje

Data:
23.04.2021 / Piątek
Godzina:
18:00
Miejsce:
ONLINE na kultureo.pl
Wstęp:
10 zł PLN

Opis wydarzenia

23 kwietnia 2021 (piątek) godz. 18.00 / kultureo.pl – dostęp przez 48 h

Mind = Blown Movies

Kuratorka: Adriana Prodeus

Język: filmy bez dialogów

Kategoria wiekowa: 12+

Pioruny radości w oceanie dobrej zabawy – tak wspominali tamte twórcze „nasiady” twórcy Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Jest początek lat 60., trwa najbardziej swobodny okres w twórczości kompozytora, odkąd Krzysztof Penderecki trafił na Eugeniusza Rudnika. Ten duet doprowadził do powstania jednych z najbardziej nietuzinkowych ilustracji muzycznych do ponad 30 filmów i spektakli teatralnych. Odkrycia bawiących się chłopców z „czarnego pokoju” przy ulicy Malczewskiego w Warszawie Penderecki przenosił potem do indywidualnych kompozycji, w tym do „Polymorphii” (1961), która otwiera ten cykl i do I Koncertu Wiolonczelowego (1974), który go kończy. Pozostałe utwory powstały jako ścieżki dźwiękowe do filmów, łącząc skomponowane fragmenty instrumentalne z kolażem muzyki konkretnej i elektronicznymi tworami. Gro z nich to animacje z lat 60 autorstwa reżyserów z tamtych lat: Kazimierza Urbańskiego, Mirosława Kijowicza, Jerzego Zitzmana, Leokadii Serafinowicz, ale w zestawie znalazły się też filmy współczesne, obrazujące, jak twórczo z dawnych nagrań korzystają współczesne artystki: Aneta Grzeszykowska czy Stephanie Twyford-Rigley.

1. Bolimorfia, Aneta Grzeszykowska, Polska, 2008, 7’21”
utwór Krzysztofa Pendereckiego: Polimorfia / Polymorphia (1961)

W Bolimorfii – w rytmie Bolero, na które artystka nałożyła kompozycję Polimorfia Krzysztofa Pendereckiego, doskonale burzącą i dekonstruującą zmierzanie klasycznego dzieła Maurice’a Ravela ku punktowi kulminacyjnemu – jesteśmy świadkami ciągłej multiplikacji Anet, które z kolei tworzą dekoracyjne, choreograficzne układy, jedna po drugiej. W tym filmie z każdą minutą ciało artystki staje się coraz bardziej maszyną, elementem doskonale działającego mechanizmu zegara, staje się ornamentem; do tego stopnia, że w którymś momencie wyłania się „nowy organizm”, z wieloma Anetami odgrywającymi rolę głowy, rąk, tułowia, nóg.
Opis na podstawie tekstu Krzysztofa Pijarskiego.

2. ‍Czar kółek, Kazimierz Urbański, Polska, 1966, 6’00”
muzyka oryginalna Krzysztofa Pendereckiego

Eksperymentalna impresja filmowa na temat przerostu rozwoju motoryzacji i jej niszczącego wpływu na otoczenie.

3.Spotkanie z Bazyliszkiem, Leokadia Serafinowicz, Polska, 1961, 9’30”
muzyka oryginalna Krzysztofa Pendereckiego [10:07] na płycie DUX 2015

‍Opowieść ilustrująca legendę o Bazyliszku, który psoci wśród kamienic Starego Miasta w Warszawie.

4. ‍Arlekin, Mirosław Kijowicz, Polska, 1960, 5’52”
muzyka oryginalna Krzysztofa Pendereckiego

Pantomima baletowa – taniec arlekina z balonikami.

5. ‍Don Juan, Jerzy Zitzman, Polska, 1963, 10’00”
muzyka oryginalna Krzysztofa Pendereckiego

‍Żartobliwie ukazane przygody bohatera dramatu Moliera i poematu Byrona.

6. ‍Pułapka, Krzysztof Dębowski, Polska / Poland 1962, 9’00
muzyka oryginalna Krzysztofa Pendereckiego

Opowieść z gatunku science fiction z przymrużeniem oka, o przygodach gwiezdnego podróżnika Iliona na niezamieszkałej planecie.

7. ‍Persefona, Stephanie Twyford-Rigley, USA, 2016, 3’08”
utwór Krzysztofa Pendereckiego

Film z kotem, którego nieświadomie pragnąłeś.