OPIS WYDARZENIA
Sierra, Sander Joon, Estonia, 2022, 15’57’’
Ojciec i jego syn przegrywają wyścig ludowy. Aby wygrać, chłopiec zamienia się w oponę samochodową. Historia, luźno inspirowana dzieciństwem reżysera Sierra, wciąga nas w surrealistyczny świat wyścigów samochodowych.
Chromosom X/ Cromosoma X, Lucia Bulgheroni, Włochy, 2021, 9’01’’
Podczas przerwy w pracy Rich i jego współpracownicy żartują z nowej koleżanki, komentując niektóre jej zdjęcia z aluzjami i żartami macho. Różowa bomba dymna wystrzelona przez niektóre protestujące feministki wchodzi przez okno biura i uderza Richa, który w ten sposób zostaje katapultowany w głęboki i piekielny sen.
Wzrastanie/ Rise, Nahuel Garcia, Holandia, 2021, 3’34’’
Krótka dyskusja o pozytywnych i negatywnych aspektach życia oraz o tym, dlaczego warto iść do przodu.
Śmieciarz/ The Garbage Man, Laura Gonçalves, Portugalia, 2022, 11’50’’
W upalne sierpniowe popołudnie rodzina zebrana przy stole wspomina wujka Botão: wojnę kolonialną, emigrację do Francji, gdzie mieszkał i pracował trzydzieści lat jako śmieciarz. Wspomnienia każdego z nich krzyżują się, aby opowiedzieć historię człowieka, który przeżył swoje ciężkie życie dzięki humorowi i fantazji, jak wtedy, gdy wrócił do Belmonte, w furgonetce pełnej śmieci, zamienionych w prawdziwy skarb.
Oh, jak wygodnie/ Oh So Convenient/ 金方便捏, Huei Jen Hung, Tajwan, 2022, 4’40’’
Mężczyzna, który w wyjątkowy sposób zużywa papier toaletowy po zrobieniu kupy.
Para, która zawsze zamawia jedzenie, bo nie lubi się ubierać.
Rodzina, która ma sposób na uniknięcie zmywania naczyń.
Kobieta, która lubi, gdy jej stół jest lśniąco czysty.
Ludzie używają toreb na każdą drobiazg.
Tak po prostu wygoda życia na wyciągnięcie ręki, którą cieszymy się każdego dnia.
Za dużo odpadów? Nie ma problemu, spuść je wszystkie w toalecie!
Chodź, będziemy żyć / Come On, Let’s Live/ Viens, on va vivre, Collective 30 teenagers, Belgia, 2022, 3’52’’
Bezpłatna ilustracja fragmentu kroniki Félixa Radu. Zaproszenie do dalekich podróży, do robienia tego, na co naprawdę ma się ochotę, a przede wszystkim do cieszenia się życiem.
Święty Holokaust/ Holy Holocaust, Osi Wald, Noa Berman-Herzberg, Izrael, 2021, 17’31’’
Mroczny rodzinny sekret z przeszłości zostaje nieoczekiwanie ujawniony i otwiera przepaść między dwoma bliskimi przyjaciółmi: Jennifer, Niemka, odkrywa, że jest czarną wnuczką osławionego nazistowskiego dowódcy, a jej życie wywraca się do góry nogami, podczas gdy Noa, Izraelka , robi wszystko, co w jej mocy, aby jej życie się nie zmieniło.
Jak dorastałem/ How I Grew Up/ 芳的蜡烛, Yufei Liu, Yike Cen, Jiawei Li, Chiny, 2022, 7’43’’
Mamy wiele emocji, które nie zostały zaobserwowane. W tym filmie „ja” odczuwa lęk przed wzbudzeniem w innych wątpliwości z powodu filiżanki kawy, która nie została wyrzucona. Cały film kręci się wokół obserwacji tej emocji. Przedstawiając cztery trywialne rzeczy, które dorastają i śledząc przyczyny ich powstania, „ja” w końcu dostrzega pojawienie się tej emocji.
Śmierć na przystanku autobusowym/ Death at the bus stop/ Døden på busstoppet, Maja Kjellstad Aanonsen, Norwegia, 2022, 6’24’’
W pewien zimny poranek w Norwegii czterech nieznajomych czeka na autobus. Potem ktoś umiera.