Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Opera Nova

Otwarta Próba dla publiczności: Służąca Panią – Opera komiczna Giovanniego Battisty Pergolesiego [Próba Dźwięku – Międzynarodowy Dzień Muzyki]

Data
środa, 16.10.2024
Godzina
19:00
Miejsce
Opera Nova
Bilety
darmowe wejściówki


16 października 2024 (środa) | godz. 19:00 | Opera Nova w Bydgoszczy | obowiązują wejściówki dostępne od 26.09 w kasie MCK, a od 30.09 w kasie Opery

UWAGA! Wyłącznie miejsca stojące, nie prowadzimy rezerwacji miejsc!

Koncert w ramach Próby Dźwięku — cyklu koncertów z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki organizowanego przez Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.

Po raz pierwszy w historii bydgoskiej Opery Nova możemy zaprosić Państwa na otwartą próbę do premierowego spektaklu “La serva padrona” (“Służąca panią”). To jedyna okazja, żeby podpatrzeć pracę reżysera z artystami, posłuchać sugestii i uwag (tak, będą pewnie przerwy!), obejrzeć powstającą scenografię i techniczne aspekty pracy nad operowym spektaklem. Co więcej, ze względu na konstrukcję przedstawienia, publiczność także weźmie udział w niektórych jego fragmentach.

La serva padrona – Służąca panią
intermezzo w dwóch częściach
muzyka: Giovanni Battista Pergolesi
libretto: Gennaro Antonio Federico na motywach sztuki Jacopa Angelo Nelli
Polski tekst w tłumaczeniu Joanny Kulmowej w opracowaniu Jerzego Jana Połońskiego

O Artyście:
Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo La serva padrona (Służąca panią). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach. Prapremiera odbyła się w dniu 28 sierpnia lub 4 września 1733 r. w Teatro San Bartolomeo w Neapolu. Prapremiera w Polsce miała miejsce w wersji niemieckiej w 1774 r., natomiast w polskiej wersji językowej – w 1780 r.

Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlony jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie “Tysiąc i jedna opera”, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii:
„Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko.”

Treść opery:
Intermezzo primo
Bogacz Umberto na próżno czeka na śniadanie i pomoc w ubieraniu ze strony swej służącej Serpiny. Ta nie tylko nie zamierza mu pomagać, ale zarządza całym domem żelazną ręką. Rozstawia po kątach zarówno Umberta, jak i niemego służącego Vespone. W końcu Umberto nakazuje Vespone, aby natychmiast znalazł mu żonę. Serpina jest pewna, że to ona jest najlepszą kandydatką.

Intermezzo secondo
Serpina namawia Vespone do udawania zakochanego w niej żołnierza. Chce w ten sposób wzbudzić zazdrość Umberta. Umberto zrazu jest zadowolony, jednak Serpina przynosi mu wiadomość od rzekomego narzeczonego – ma jej dać obfite wiano. Umberto decyduje, że w takim razie woli sam poślubić Serpinę. Vespone ujawnia się, Serpina pada w ramiona Umberta.

Realizatorzy spektaklu:
Reżyseria: Jerzy Jan Połoński
Kierownictwo muzyczne: Jagoda Brajewska
Scenografia i kostiumy: Mariusz Napierała
Asystent reżysera: Dorota Borowicz

Skład orkiestry: skrzypce I, skrzypce II, altówka, wiolonczela, kontrabas, klawesyn.

Planowana premiera w sali kameralnej im. prof. F. Krysiewiczowej – 25 października 2024 r.

Bezpłatne wejściówki dostępne od 26.09 (czwartek) w kasie MCK-u, a od 30.09 (poniedziałek) w Operze.


Chcemy, aby Twoje doświadczenie na wydarzeniu było jak najbardziej komfortowe. Jeśli potrzebujesz tłumacza języka migowego, opiekuna dla osoby o specjalnych potrzebach, lub masz inną potrzebę, daj nam znać

Zapraszamy do kontaktu:

Telefon: 52 32 55 545 (Sekcja SPLOT)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK