Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Tuleje

The photo shows three people in a meadow. The first of them on the left is a man kneeling on one knee, holding a photo in a frame on the other knee, which shows a folk band of several people. The second person, standing in the center, is a man in a white shirt, blue pants and glasses. He's holding his sides. The third person is a woman with long dark hair and a dress, holding a double bass.
Data
Piątek, 17.03.2023
Godzina
Miejsce
Bilety
Kup bilet

OPIS WYDARZENIA

Their original interpretation of folk music from eastern Wielkopolska is permeated with deep respect for the original material and at the same time expresses their subjective view of tradition. It is a bold view, full of references to jazz, blues, early music and free improvisation. The repertoire is based on folk melodies from the villages around Konin: Babiak, Kramsk, Osiek Wielki. The lyrics were written by the vocalist, Gosia Zagajewska, who is also a poet. They are strongly inspired by archaic songs,both in terms of their sound and original texts.

 

The artists mix tradition with modernity in a unique way, allowing contemporary poetry to resonate with indescribable force thanks to the melodies preserved on archive recordings. They derive from the collection entitled „Musical folklore from the vicinity of Konin”, initiated and produced by Krzysztof Pydyński, musicologist and a director of Music School in Konin. These publications contain rich musical material from areas so far overlooked by researchers.

 

The musicians coming primarily from the world of improvisation and jazz propose a new, non-obvious and uncompromising reinterpretation of traditional music, with the mood and sound loosely referring to such artists like Tom Waits or Nick Cave. The arrangements are largely based on rhythm, trance, looping, but also on improvisation from which the tradition of rural music derives. In their austerity, these newly created compositions refer very strongly to folk music, they pay tribute to it and express great respect for the source from which they draw.

MCK

Tuleje

Zdjęcie przedstawia trzy osoby na łące. Pierwsza z nich po lewej stronie, to klęczący mężczyzna na jednym kolanie, na drugim kolanie trzyma zdjęcie w ramce, które przedstawia kilkunastoosobową kapelę folkową. Druga osoba, stojąc centralnie to mężczyzna w białej koszuli, niebieskich spodniach i okularach. Trzyma się pod boki. Trzecia osoba, to kobieta, w długich ciemnych włosach i sukience, trzymająca kontrabas.
Data
Piątek, 17.03.2023
Godzina
20:15
Miejsce
MCK
Bilety
Kup bilet

OPIS WYDARZENIA

Ich autorskie opracowanie muzyki ludowej ze wschodniej Wielkopolski przesiąknięte jest głębokim szacunkiem dla oryginalnego materiału, a jednocześnie daje wyraz ich subiektywnemu spojrzeniu na tradycję. Spojrzeniu odważnemu, pełnemu odniesień do jazzu, bluesa, muzyki dawnej, jak i swobodnej improwizacji. Repertuar powstał w oparciu o melodie ludowe z okolic Konina – z miejscowości Babiak, Kramsk i Osiek Wielki. Teksty zostały napisane przez wokalistkę i poetkę Gosię Zagajewską. Są one silnie inspirowane archaicznymi pieśniami, zarówno ich warstwą dźwiękową, jak i słowną.

Artyści w unikatowy sposób łączą tradycję z nowoczesnością, pozwalając poezji współczesnej wybrzmieć z nieopisaną siłą, dzięki melodiom zachowanym na archiwalnych nagraniach. Czerpią ze zbioru zatytułowanego „Folklor muzyczny z okolic Konina”, którego inicjatorem i realizatorem jest Krzysztof Pydyński, muzykolog, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej  im. Ignacego Paderewskiego w Koninie. Publikacje te zawierają bogaty materiał muzyczny pochodzący z terenów dotychczas pomijanych przez badaczy.

Twórcy wywodzą się przede wszystkim ze świata improwizacji i jazzu proponują nową, nieoczywistą i bezkompromisową reinterpretację muzyki tradycyjnej, nastrojem i brzmieniem luźno nawiązując do takich twórców jak Tom Waits i Nick Cave. Aranżacje w dużej mierze oparte są na rytmie, transowości, zapętleniu, ale także na improwizacji, z której w znacznym stopniu wywodzi się tradycja wiejskiego muzykowania. W swej surowości te nowo powstałe kompozycje nawiązują bardzo mocno do muzyki ludowej, oddają jej swoisty hołd i wyrażają ogromny szacunek wobec źródła, z którego czerpią.